torstai 18. helmikuuta 2016

Automiesten asusteina

Pussihousut ja saappaat olivat linja-autonkuljettajien työasuina jo varsin varhain. Suvussani linja-autot ovat olleet kuvassa mukana jo varsin kauan. Isäni oli linja-autonkuljettaja suurimman osan työhistoriastaa, Ja äidin suvun puolella linja-auton kuljettajia oon ollut myös useita. Ja olipa äitinikin liki parikymmentä vuotta linja-autoliikenteen konttorissa. Lapsuuteeni linja-autot siis kuuluivat arkeen. Kun synnyin asuimme bussi firman tallien yläkerrassa !!!. Niinpä arkistoissani onkin melkoinen määrä kuvia vanhoista linja-autoista. Ja vähän uudemmistakin. Tässä muutamia ..

  30-luvun loppupuolelta tavaraa menossa tai tulossa linkkariin (n 1937-8)
Kuskit poseeraavat varikon pihalla. Aamuvuorot varmaan ajettu, kun aurinko on niin korkealla (1937-38)

Tässä autossa on aika jyhkeä moottori - vai onko kuski todella lyhyt. (30-luvun lopulta)
Tämä on jo 40-lukua. Auraus kuului osana linjojen ajoa. Takana tallit ja se yläkerta jossa synnyin. Ja autossa onvielä häkäpönttö tai ainakin sen putket tallella... 

Tämä kuva on 40-50 lukujen taitteesta. Paikallisliikenteessä silloin kuljettaja rahasti.

Nyt ollaan jo 50-luvun puolivälissä. Kaukoliikenteessä olikin jo rahastaja. 


 Pikavuoro liikenne laajeni kaupunkien välillä. Kuva noin vuodelta 1953.



Ja edelleen ollaan siellä vuosissa 53-54 ja pikavuoron kuljettajan työasuhan oli ihan paperilla määritelty. Lakki piti pitää päässä aina työaikana ja lakissa oli kuljettajan numero.

No, entäs tämä kuski ? Kukas hän on ? Ja miltä ajalta ? .... Ei hitsi Raimohan se onkin. Pakkalan Liikenteen museoauto ja Raimolla yllään vaatimukseet täyttävä asu - vain lakki puuttuu .
Ja tässä asu on ihan vapaa!! OK - haalarit on. Museo linja-auton kyydisssä Tampereella TV2-studion pihassa. Oli tosi hieno homma päästä tämän vanhan linja-auton kyydissä. Kyllä monta linkkiä lapsuuteen tunki, kun autoon nousi ja se mennä jurnutti Tampereen ymåristössä. Ja se käsikäyttöinen oven sulkija - sillähän me lapsena leikittiin aina kun iskä bussilla kotiin tuli tai tallilla käytiin. Mutta oli ne matalia, ja itseasiassa aika pieniäkin. Useastihan ne olivat ihan seisomalastissa.

Tähän auto teemaan palaan varmaan toistekin,kun ainakin kuvia on ja muistojakin jonnin verran.

Ja tässä vielä katkelma Joensuun Yliopistossa tehdystä tutkielmasta maalaisvaatturin työstä.
Saapashousut eli pussihousut olivat yleisimmat vaatturilla erikseen
teetetyt housut. Ne olivat tuolloin yleiset miesten housut, niin siviilikaytossa,
armeijassa kuin muissakin miesten tyoasuissa. Vuonna 1952
vahvistetussa linja-autonkuljettajan pukumallissa housut saivat olla
joko saapashousut tai suorat housut. Myos rautatielaisten virkapukuun
pussihousut kuuluivat saappaiden kanssa kaytettaviksi 1950-luvulla.
Kenkien kanssa pidettii n suoria housuja.14 Maaseudun linja-autonkuljettajien
tyohousuina saapashousut toimivat viela 1960-luvullakin:
kuljettajan mukaan talvella diagonaalikankaiset housut olivat pitkien
nahkasaappaiden kanssa lampimat ja kaytannolliset.15

3 kommenttia:

  1. Kiitos,onpa taas hieno artikkeli,ukki oli postiautossa rahastajana niiltä ajoilta vain yksittäisiä kuvia jäljellä, tyyli kuitenkin samanlainen kuin noissakin kuvissa.
    t.Pauli

    VastaaPoista
  2. No.sehän oli tervettä vaatimatonta aikaa.ihan hyvässä mielessä.miehet oli miehiä ja kunnollisissa miehen vaatteissaan. Niinkuin lijaautokuskin kuvissa pussihousu pukuineen.pidetäänhän perinnettä hengissä.hyvä niin.

    VastaaPoista
  3. no nyt kuule löytyy lakkikin.... tosin taksimiehen

    VastaaPoista